G-suite

I Segeltorps scoutkår använder vi G-suite för hantering av dokument, utskick av mail, etc. G-suite består av bl. a. Google Drive, Google Docs, Gmail, Google Slides, Google Sheets, m. m.

G-suite och GDPR –>

Samtliga medlemmar som är funktionärer, ledare, utmanarscouter eller roverscouter har ett Google-konto med domänen segeltorpscout.se. För att komma åt detta konto gör man enligt följande:

Logga in på dator:

Gå till google.se

Klicka på ”Logga in”

Skriv in din e-postadress [fornamn.efternamn@segeltorpscout.se], notera att ”å” och ”ä” byts ut mot ”a” samt att ”ö” byts ut mot ”o”.

Klicka på ”Nästa”

Logga in med ditt scoutnet-konto. Som användarnamn fungerar ditt personnummer, ditt medlemsnummer och din ”primära e-post”. Lösenordet skapade du när du blev medlem i Scouterna. Har du glömt ditt lösenord klickar du på ”Glömt lösenordet – klicka här.” (markerat på bilden med en lila ring) och följer instruktionerna du får.

Klicka på ”Logga in”.

Du är nu inloggad. För att komma åt Google’s appar klickar du på de 9 kvadraterna.

OBS! Eftersom mycket information skickas till denna mailadress är det väldigt viktigt att man kontrollerar denna inkorg regelbundet (så ofta som möjligt)!

Att logga in på mobil/surfplatta:

Inloggning på mobil/surfplatta och dator är väldigt lika varandra. På mobil/surfplatta krävs att man har de G-suite-appar man vill använda installerade på sin enhet. Dessa finns där du laddar ner appar. Ladda ner exv. Google Drive, klicka på ”Logga in” och följ instruktionen från hur man loggar in på dator.

Att hitta till ”Driven” på dator:

I kåren säger vi ofta att olika saker ligger på ”Driven”, med det menar vi att det ligger på en ”delad enhet” i Google Drive.

När du klickat på kvadraterna får du upp Google’s appar. Klicka på ”Drive”.

Här finns alla delade enheter du har tillgång till.

Att hitta till ”Driven” på mobil/surfplatta:

Gå in på appen Google Drive.

Du är nu i din egen ”enhet”, filer som sparas här har bara du och personer du delar den enskilda filen/mappen med tillgång till. Klicka på ”Delade enheter”. När du gjort detta kommer du se alla delade enheter som du har behörighet till.